Pro koho je Kreativní vzdělávání?
Fáze projektu
Do projektu jsou v současnosti zapojeny tři školy s deseti pilotními třídami. Jedná se o Základní školu Hálkovu z Olomouce, ZŠ Českou ves v Jeseníkách a přerovskou Základní školu Boženy Němcové. Na třídních projektech se budou podílet umělci a kreativci z Olomouckého kraje, kteří zastoupí široké spektrum uměleckých oborů, jako je divadlo, architektura, audiovizuální a filmová tvorba, hudba, grafika či výtvarno. Po přípravné fázi proběhne realizační, konkrétně v období druhého pololetí (únor–červen 2024).
Kompetenčně zaštítí projekt dvě konzultantky kreativity, Karolína Balcárková a Jiřina Filipi, které školy s umělci propojí a pomohou jim jednotlivé fáze naplánovat, realizovat i vyhodnotit. Budou aktivní součástí dění, připraveny zodpovědět veškeré dotazy.
Projekt navazuje na přípravnou fázi, která probíhala v roce 2022/2023. Během ní se uskutečnila konference Kreativita do škol: idea, metody příklady praxe, kam byli přizvání nejrůznější aktéři kreativního vzdělávání. Od zřizovatelů, vedení škol přes desítky učitelů, umělců, kreativců i zástupců vzdělávacích institucí. Záznam konference je možné zhlédnout na tomto odkazu.
Dále proběhla série šesti workshopů na Olomoucku, Přerovsku a Jesenicku. Určeny byly buď učitelům, umělcům a managementu škol nebo edukátorům a lektorům z kulturních a jiných organizací.
Propojení pedagogů a umělců přináší nová partnerství a benefity všem zúčastněným, zejména žákům. Inspirace pro výuku plyne z široké škály kreativních profesí a nabízí tak flexibilitu a dostupnost. Inovační centrum se snaží o udržitelnost projektu, o to, aby projekt Kreativního vzdělávání nebyl jen pouhým momentem, ale začátkem dlouhodobého přínosu. A aby tato iniciativa, posilující propojení mezi uměním a vzděláváním, motivovala i ostatní kraje a instituce.
O kreativním vzdělávání
Kreativita podporuje rozvoj kritického myšlení, podnikavost a schopnost vyjadřovat se. Studenti, kteří jsou schopni být kreativní, mají tendenci být otevřenější vůči novým myšlenkám a perspektivám, což jim umožňuje být úspěšnější v různých profesních oblastech, nejen uměleckých odvětvích.
Kreativita dnes patří mezi nejžádanější dovednosti na trhu práce a je zásadní lidskou vlastností, která nás odlišuje od umělé inteligence. Není výsadou umělců, naopak může růst v každém z nás. Uplatňujeme ji denně v široké škále činností a pomáhá nám v sebepojetí i přijetí společenských hodnot.
Na otázky jak partnerství mezi učitelem a kreativcem probíhá, jak jej obě strany naplňují, jak lze propojit kreativní obory primárně s “neuměleckými” předměty odpovídá záznam podcastu Promluv do ní nebo záznam konference Kreativita do škol: idea, metody příklady praxe. Kreativní vzdělávání se už v Česku osvědčilo, věnuje se mu například město Jihlava a zájem přibývá v řadě krajů. Přes deset let jej rozvíjí Společnost pro kreativitu ve vzdělávání, která iniciovala vznik platformy uMĚNÍM. Ta čítá přes 30 členů nabízejících učení uměním napříč republikou.